Gravide si Mamici
Locul unde viitoarele mamici se pot aduna

 

Bebe mic - griji mari!
     media: 5.00 din 1 vot

Se stie deja ca viitorul bebelus incepe sa invete cate ceva despre lumea in care va trai inca inainte de a se naste. Iar imediat dupa nastere invata foarte repede. In mod obisnuit persoana care-l ajuta sa invete este mama. Ea creeaza prima relatie cu, copilul apoi extinde interesul lui catre tata si catre restul familiei si societatii.
Mama il invata afectiunea tinandu-l in brate. Cand il alapteaza, relatia intre cei doi se consolideaza si copilul invata mai intai sa primeasca, apoi sa daruiasca: primeste lapte, daruieste zambet. Apoi in functie de alimentatia mamei invata deja gusturi noi.
MOMENTUL BAII
Imbaierea copilului se poate face de catre ambii parinti. La inceput mama poate avea un rol mai important, apoi se poate retrage lasind acest moment al zilei sa fie obiceiul tatalui cu copilul. Iar daca nu va fi acesta se poate alege orice alt moment al zilei in care copilul sa relationeze exclusiv cu tatal. Copiii au nevoie de modele de barbati si de femei cu care sa creeze relatii semnificative.
Baia poate insemna prima lectie de comunicare. Parintele vorbeste, spunandu-i copilului ce face, apoi tace pentru a-i lasa acestuia timp sa "raspunda". Pe masura ce creste, copilul trebuie lasat sa incerce sa se spele singur si in final implicarea parintelui trebuie sa fie cat mai mica.
ALIMENTATIA SI ALEGERILE
Copilul are nevoie de rutina, de predictibilitatea activitatilor, asta ii da sentimentul de confort. E bine ca masa sa devina o rutina in sensul ca se desfasoara intr-un anumit interval orar, intr-un loc anume. Mai departe, pe masura ce alimentatia copilului a fost diversificata pot sa apara primele alegeri. Copilul poate alege intre 2-3 optiuni pentru micul dejun, de exemplu. Iar acest mod de a-i prezenta lucrurile copilului va deveni una dintre cele mai eficiente metode de educare si de relationare.
Principiul ar fi ca micutului sa i se ofere mereu posibilitatea sa aleaga. Chiar daca nu vorbeste, parintele face acest gest , iar copilul se obisnuieste cu el. Alegerile trebuie sa fie limitate. Asta inseamna libertate cu limite. Copilul poate sa aleaga cu ce se imbrace intre trei hainute sau poate sa aleaga ce va face in continuare intre 3 tipuri de activitati. Cand nu are de ales, de exemplu trebuie sa-si insoteasca parintii undeva, atunci poate alege ce jucarie ia cu el. Cand are de ales copilul invata sa ia decizii si nu mai e tentat sa intre intr-o lupta de putere cu parintele. Astfel ,in loc sa se opuna mancatului sau imbracatului devine preocupat sa aleaga, sa ia o decizie.
Alimentatia are legatura si cu dezvoltarea cognitiva. Pe masura ce copilul accepta alimente noi, face progrese importante si la nivel cognitiv. Totusi parintii trebuie sa fie rabdatori deoarece copiii invata placerea gusturilor in timp, uneori in ani.
SPATIUL PROPRIU
Psihologul Rudolf Dreikurs spunea ca cel mai bun mod in care parintii isi pot dovedi dragostea fata de copil este sa-l incurajeze constant spre independenta. Iar unul dintre gesturile pe care parintii il pot face timpuriu in viata copilului este de a-i oferi un spatiu al lui. Ideal ar fi sa aiba camera lui, dar poate sa aiba cel putin o zona a lui: patul lui, dulapul lui cu jucarii si mai tarziu cu carti ce vor fi schimbate in functie de varsta lui.
E important pentru copil sa invete ca poate petrece timp si singur, ca fericirea lui nu e absolut dependenta de prezenta altora.
Rutina de seara se incheie cu momentul culcarii, iar atunci parintele isi ia copilul in brate, il pupa si il aseaza in patut, apoi pleaca. Daca micutul protesteaza, parintele se poate intoarce dupa un timp sa-l linisteasca apoi pleaca iar. Daca va ceda plansului, copilul va invata repede acest lucru si va fi dispus sa planga si sa protesteze tot mai mult pentru ca stie ca printele va veni.
Spatiu intim trebuie lasat si la baie. Pe masura ce se descurca singur, copilului ii trebuie respectata intimitatea, asa invata sa o respecte si el pe a altora.
Invata sa faca la olita mult mai usor atunci cand deja poate articula sunete, poate sa ceara. Daca acest antrenament incepe prea repde, dureaza uneori saptamani intregi, uneori luni. Daca se face atunci cand copilul comunica verbal dorinta lui, dureaza cateva zile.
CRIZELE DE NERVI
Fiecare copil experimenteaza crizele de nervi, precum si multe alte comportamente nedorite: se loveste sau loveste intentionat, musca, scuipa, arunca lucruri. Cel putin pana la 2 - 3 ani experimenteaza astfel de comportamente si solutia este ca atentia sa-i fie distrasa. E varsta cea mai dificila. E prea mic pentru a putea fi ignorat. Pe masura ce creste crizele ii vor fi ignorate si parintele trebuie chiar sa plece de acolo. E foarte important ca dupa ce atentia sa a fost distrasa sau comportamentul sau a fost ignorat sa fie implicat intr-o activitate. Sa invete ca poate face si altceva cu mainile in loc sa loveasca.
Cand criza de nervi e la restaurant, in supermarket sau oriunde in public copilul trebuie luat si dus acasa. Educatia nu se face in public.
CUM SE FACE PARINTELE INTELES
Inainte sa inteleaga cuvintele si sa se poata exprima verbal, copilul intelege comportamentele si emotiile, afectiunea. Cand mama pleaca de langa patutul lui sau la bucatarie sa prepare ceva si apoi revine, copilul invata ca mama pleaca si vine, iar treptat nu va mai protesta. Cand copilul se spala sau isi face nevoile, iar parintele pleaca din baie, invata ca aceste lucruri se fac in intimitate.
Parintele trebuie sa verbalizeze ce face pentru a-l invata si pe copil, dar trebuie sa foloseasca actiunile pentru a-i arata copilului ce vrea de la el. Nu e nevoie sa-i repete un lucru de multe ori pentru ca micutul va invata sa astepte apoi ca mama sa-i spuna ceva de 5 ori sau el la randul lui cand va formula o cerere o va repeta la infinit.
Copilul va vorbi cand va avea nevoie sa vorbeasca. Daca se face inteles prin semne sau folosindu-se de mana parintelui nu va fi incurajat sa verbalizeze. Copilul trebuie putin determinat sa vorbeasca. Uneori incercati sa nu mai oferiti lucruri inainte ca el sa le ceara sau sa incerce sa ajunga la ele si nu mai intelegeti chiar tot ce vrea el sa spuna fara cuvinte. Cand incepe sa pronunte cuvinte, oricat de amuzant este sa repetati cuvintele stalcite, e mai bine sa le repetati corect.
REGULI DE AUR
1. Nu faceti nimic din ceea ce copilul poate face si singur
2. Cand nu stiti ce sa faceti nu faceti nimic. Luati-va timp pentru a va documenta
3. Cand va scoate din minti, iesiti din camera, beti apa, respirati. Sunteti singurul asupra caruia puteti avea control si singurul care poate face un pas diferit si poate evita "lupta"
4. Uneori distrageti-i atentia, ignorati comportamentul nedorit, dar neaparat oferiti-i atentie pentru incercarile pozitive
5. Petreceti zilnic timp cu el doar pentru a va juca. Nu-l invatati nimic, fiti acolo si incurajati-l sa incerce sa descopere.



Comentarii



Comentariile sunt interzise la blogurile neactualizate mai mult de 90 de zile
 




vizite unice
Reprezint Muntenia in recensamantul Bloggerilor

Curs Valutar v1.0



Vitamine si Minerale
 
 
Powered by www.ablog.ro
 
Termeni si Conditii de Utilizare